Fotografering av insekter
Ove Bergersen
Jeg har drevet med insektfotografering siden den gang jeg
startet med å samle insekter, hovedsakelig dagsommerfugler.
Insekter med litt størrelse og farve var de mest attraktive
å fotografere, siden de lot seg identifisere lettere fra et
slide. For at dagsommerfugler skal la seg artsbestemme bør man
vite hvilken side de bør bli avfotografert fra. Mange
dagsommerfugler som f.eks. perlemorsommerfugler og blåvinger
bør fotograferes med vingene lukket slik at undersidens
karakteristiske mønster trer godt fram. Fra oversiden vil de
være vanskelig å artsbestemme på grunn av store likhetstrekk.
Mange andre dagsommerfugler vil la seg artsbestemme når de blir
fotografert fra oversiden. Dette gjelder også for de fleste
nattaktive sommerfugler som f.eks. målere, nattfly, spinnere
eller de større svermere. Når man skal fotografere sommerfugler
kommer man langt ved bruk av et 100 mm makroobjektiv.
Det er flere fordeler med å fotografere insekter. I dag hvor
flere arter (f.eks. sommerfugler) er blitt mer og mer sårbare
vil man ikke gjøre innhugg i små populasjoner. En annen viktig
fordel er at et bilde kan benyttes til foredrag for andre
entomologer og til illustrasjoner i tidsskrifter eller bøker.
Alt arbeidet med å få preparert uskadde individer til de står
flotte og delikate på nål i insektsamlerens kasser uteblir. Man
utsettes heller ikke for det psykiske tapet hvis man får
insektangrep inne i kassene. Området eller biotopen hvor
sårbare insekter blir observert kan også lett bli beskrevet ved
å ta et enkelt oversiktsbilde. Et godt fotografi av arten samt
biotopen som beskriver hvilken naturtype den foretrekker, er å
slå to fluer i en smekk.
De fleste øyenstikkere mister sine flotte farver når de
tørker etter innsamling. Derfor vil den beste måten å ivareta
øyenstikkernes flotte farver være å fotografere dem. Hvis de
fotograferes slik at de viktigste kjennetegnene kommer tydelig
fram, vil det være lettere å bestemme øyenstikkeren ut i fra
et fotografi, enn et tørket individ med skjulte karaktertrekk.
For å komme tilstrekkelig nær øyenstikkerne må man først
lære seg teknikken å smyge seg forsiktig fram med langsomme
bevegelser. Siden de fleste er meget sky, men også nysgjerrige
insekter, er makroobjektiver med litt større brennvidder å
foretrekke. En lyssterk 80-200 mm zoom F 2,8 med en større
mellomring har etter min erfaring gitt det beste resultat på
større øyenstikkere, mens et 100 mm makroobjektiv er godt egnet
til fotografering av de små vann-nymfene. Et 80-200 mm
zoomobjektiv bør helst benyttes sammen med et stativ med ett
eller tre ben.
Fotografering av øyenstikkere krever maksimal utnyttelse av
dybdeskarpheten siden insektet dekker flere plan (F.eks.
bakkroppens avstand i forhold til vingene). Ofte bør fotografen
bestemme seg om øyenstikkeren skal fotograferes fra siden eller
rett ovenfra. Kameraets objektiv bør derfor holdes i mest mulig
riktig plan i forhold til øyenstikkeren. Øyenstikkerne er
typiske solskinnsdyr slik at godt lys er ofte tilgjengelig når
man skal fotografere dem. Ulempene med å fotografere i sterkt
sollys er alle de irriterende reflekser og skyggeeffekter som vil
fremhever og gi en mere uryddig bakgrunn. For å unngå disse vil
en overgang mellom skygge og litt innslag av sollys gi et
fotografisk bedre resultat. To klare fordeler oppnåes: 1)
Beskjeden, jevn bakgrunn som gir et ryddigere fotografi. 2)
Øyenstikkerens farver blir mer optimale. Alt i alt høres dette
umulig ut i praksis siden disse insekter ofte flyr av gårde før
man er kommet på skikkelig fotohold. Med litt flaks og viten om
øyenstikkernes levevis er det ikke helt uoppnålig.
Øyenstikkere i flukt er en stor utfordring. Enda større
brennvidde som 300 mm eller større, kombinert med mellomringer,
er da å foretrekke. Lukkerhastigheten bør da helst være på
ca. 1/250 sek. eller kortere. Årsaken til denne høye
lukkerhastighet er nødvendig siden øyenstikkerne vibrerer
kraftig når de flyr omkring. Det aller viktigste er godt med
tålmodighet og en del viten om de forskjellige arters levevis.
Det er nemlig ikke alle som vil la seg fotografere i flukt. De
som lar seg best fotografere i flukt lever i små vann eller
dammer der de forsvarer sine territorier og ikke flyr langt av
gårde. Da er det om å gjøre å få insektet i fokus før det
blir jaget bort av en artsfrend. Mange vil sikkert tenke at
autofokusobjektiver vil gjøre denne jobben lettere. Personlig
har jeg aldri benyttet slik utrustning, for da uteblir spenningen
og utfordringen med hele hobbyen. Jeg tror heller ikke at
autofokusen vil kunne være rask nok.
Blitzfotografering som er mye brukt ved makroopptak av
insekter kan benyttes, men gir som regel et dårligere resultat
på grunn av at øyenstikkernes vinger og deres blanke
kroppsoverflate vil gi irriterende reflekser. Til ekstreme
nærbilder som for eksempel øyne og hodeparti som ofte er
nødvendig for å kunne skille arter fra hverandre, er et godt
utviklet blitzsystem en nødvendighet. Kunstig lys ved hjelp av
en blitz er heller ikke å foretrekke hvis insekter med et hardt
kitinskall som F.eks. biller eller gresshopper skal festes til
filmen. Årsaken er at man ofte får sterke reflekser som både
generer og ødelegger det fotografiske inntrykket, men det kan
også arbeidet med artsbestemmelsen vanskeligere.
Til slutt vil jeg ønske alle entomologer som vil prøve seg
på disse vakre og spennende insekter, lykke til.
FORSLAG TIL LITTERATUR:
Anonym. 1979. Insekter som hobby, 2. utgave (oversatt
fra Jeg ser på insekter, Politikens Forlag, København,
1961), 341 s.
Dickson, R. 1976. A lepidopterist's handbook. The
Amateur Entomologist's Society. Handworth, Middlesex. 138 s.
Lindsley, P.E og Cribb, RW. 1976. Insect Photography for the
Amateur. The Amateur Entomologist Society Publications, vol.
14. 52 s.
Forfatterens adresse:
Ove Bergersen
Senter for Industriforskning
Postboks 124 Blindern
0314 Oslo
|